فیلم گانگستر آمریکایی
فیلم گانگستر آمریکایی
فیلم گانگستر آمریکایی | فیلم گانگستر آمریکایی American Gangster 2007 دوبله فارسی | فیلم اکشن American Gangster گانگستر آمریکایی | گانگستر آمریکایی (فیلم) – ویکیپدیا، دانشنامهٔ آزاد
آخر هفته چه فیلمی ببینیم: از Hillbilly Elegy تا Matchstick Men
از آنجایی که بهتازگی جهان هنر هفتم تولدهای ۷۷سالگی و ۸۳سالگی ت فیلم گانگستر آمریکاییرنس مالیک و ریدلی اسکات را جشن گرفت، بخش قابل توجهی از فهرست این هفته به آثار آنها تعلق دارد؛ به فیلمهایی متعلق به فیلمس فیلم گانگستر آمریکاییازهایی معروف که البته به اندازهی سایر آثار تحسینشدهی آنها توسط فیلم گانگستر آمریکایی مخاطب امروز دیده نمیشوند. در همین حین نگاهی کوتاه به یک فیلم جدید میاندازیم که فاصلهی عجیبوغریبی بین نظرات مردم و منتقدها راجع به آن (۸۱ درصد رضایت مردم دربرابر ۲۷ درصد رضایت منتقدان در راتن تومیتوز) به چشم میخورد. زیرا گاهی دیدن این فیلمها و توجه به نقاط قوت آنها بهتر ازفیلم گانگستر آمریکایی انجافیلم گانگستر آمریکایی م هر کار دیگر، من و شما را از بند توجه به چند عدد برای تصمیمگیری راجع به آثا فیلم گانگستر آمریکاییر هنری نجات میدهد.
البته اگر اینروزها مشغول چندین و چند بار دیدن مهمتری فیلم گانگستر آمریکایین فیلم سال با بهتری ن کیفیت در دسترس شدهاید و از موشکافی لایه به لایهی آن لذت میبرید، احتمالا وقتی برای چهار اثر دیگر نمییابید. زومجی در «آخر هفت فیلم گانگستر آمریکاییه چه فیلمی ببینیم؟» ۱۶۹ آثاری را معرفی کرده است که تازگی یا ارتباط آنها با مناسبت تولد چند فیلمساز محترم باعث میشود که اکنون زمان خوبی برای دیدنشان باشد. ولی از آنجایی که من نیز به تجربهی سینمایی ارزشمند فیلم گانگستر آمریکایی اهمیت میدهم، خوب میفهمم اگر خیلیها تازه چند روز بعد حوصلهی رفتن سراغ چهار محصول معرفیشده داخل این مقالهی معرفی فیلم سینمایی را پیدا کنند. فیلم گانگستر آمریکایی
(American Gangster (2007
در سال ۲۰۰۷ میلادی ساخته شدن اثری فیلم گانگستر آمریکایی همچون American Gangster سروصدای فیلم گانگستر آمریکایی زیادی به پا میکرد. بالاخره چه کسی نمیخواست راسل کرو، دنزل واشنگتن و جاش برولین را در فیلمی از ریدلی اسکات کنار هم ببیند؟ مخصوصا وقتی فیلم به داستان واقعی و عجیب وارد کردن مواد مخدر به آمری فیلم گانگستر آمریکاییکا با هواپیماهای در حال بازگشت از جنگ ویتنام میپرداخت. یک قصهی بحثبرانگیز که توجه به اصول ا فیلم گانگستر آمریکاییخلاقی در آن سخت خواهد بود. زیرا پروتاگونیست داستان American Gangster همان فرانک لوکاس است که با جابهجایی حجم بسیار زیادی از هروئین به ثروت هنگفتی دست پیدا کرد. فیلم گانگستر آمریکایی
به طرز عجیبی این فیلم هم مثل آخرین فیلم قرارگرفته داخل فهرست پیشرو، به خاطر عدم تطابق مطلق با واقعیت مورد تاختوت فیلم گانگستر آمریکاییاز قرار گرفت. زیرا عدهای از منتقدان باور داشتند که ریدلی اسکات به طرز بدآموزانهای شخصیت منفی خود را انسانفیلم گانگستر آمریکایی ی جلوه میدهد و با عث میشود که برخی از مردم چنین جنایتکاری را تشویق کنند. شاید در نگاه آنها مخاطب انقدر نادان است که نمیتواند جزئیات داستانگوی فیلم گانگستر آمریکاییی اثر و حرف اصلی فیلمساز را تشخیص دهد. حال آن که بینندگان امروز اتفاقا به هیچ عنوان حوصلهی قصههایی را ندارند که در آن منفی بودن یک شخصیت واقعی در تاریخ صرفا به اجبار توسط فیلم به خورد آنها داده میشود. فیلم گانگستر آمریکایی
فیلم American Gangster به آدمهایی میپردازد که از پستترین نقاط با سختکوشی خود را به بالاترین مکانها میرسانند و سپس به یاد میآورند که هدف وسیله را توجیه نخواهد کرد. هوشمندی اسکات هم در آن است که همزمان با ارائهی جلوهای خاکستری و قابل باور از فرانک لوکاس، همیشه به اندازهی کافی از او فاصله دارد تا سطح تصویر ثبتشده در ذهن تماشاگر از یک خلافکار معروف را به شکل ضعیفی پایین نیاورد.
(در این نقد سعی شده داستان اصلی فیلم تعریف نشود)
ریدلی اسکات یکی از نام آشناترین کارگردان های هالی وود است. کم تر کسی است که فیلم گانگستر آمریکایی گلادیاتور را دیده باشد و او را نشناسد.برنده آخرین اسکار قرن بیستم و یا اولین اسکار قرن بیست و یکم برای کارگردانی(این دردسر اولین و آخرین همیشه در مرز ها هست!) او یک اسطوره پرداز تمام و کمال است فیلم گانگستر آمریکایی. مردی که حتی برای ساخت پرداختن اسطوره ای که همگان دوستش داشته باشند تاریخ روم باستان را هم تحریف کرد. فیلم گانگستر آمریکایی
و به حق یکی از پر طرفدار ترین اسطوره های مدرن را از دل این تحریف فاحش تاریخ بیرون کشید. ا فیلم گانگستر آمریکاییسکات در مسیر بازی دوست داشتنی اش یعنی ساختن اسطوره های عامه پسند و امروزی به جنگ های صلیبی هم رحم نکرد. ” پادشا فیلم گانگستر آمریکاییهی بهشت” هم نمونه ی خوبی برای بازی مورد علاقه ی اوست که مانند نمونه های قبل از تحریف تاریخ در امان نبود. فیلم گانگستر آمریکایی
آن چه به نظر می رسد برای اسکات اهمیت دارد همر فیلم گانگستر آمریکاییاهی بیننده با شخصیت استو شخصیتی که فیلم ساز با هزار بزک و دوزک و دزدی از تاریخ بیرون کشیده و به دامن فیلم انداخته تا بیننده را سحر کند. شخصیت های اس کات اکثرا مردان آرام و صبوری هس فیلم گانگستر آمریکاییتند که شجاعتی درونی دارند و از چیز فیلم گانگستر آمریکاییی که در درون شان می جوشد امید می گیرند. فیلم گانگستر آمریکایی
اما این شخصیت ها را باید در گره های هیجانفیلم گانگستر آمریکاییی داستان ببینی. سکانس حمله ی بلک اسمیت به لشکر مسلمان ها را برای دفاع از مردم بیرون قلعه به خاطر بیاور . یا سکانسی که گلادیاتور رو تماشاچی ها شمشیر پرت می کند. اسکات شفیلم گانگستر آمریکایی خصیت های اسطوره ای اش فیلم گانگستر آمریکایی را از بدنه ی جامعه فیلم گانگستر آمریکاییجدا می کند. آن ها بالا تر از دیگران می اندیشند. فیلم گانگستر آمریکایی
فیلم گانگستر آمریکایی
قلب هایی صاف تر از دیگران دارند و ذهن هایی پویا تری از آن ها دارند. شجاعت درونی آ فیلم گانگستر آ فیلم گانگستر آمریکاییمریکایین ها نیز به واسطه ی همین تفاوت است . او این تفاوت ها را به گونه ای لا به لای روایت داستانش به خورد ذهن بیننده می دهد که تا به خود می آید خود را مجذوت اسطوره ی فیلم می یابد. اسکات حتی بسیار دوست دارد که آدم های فیلمش دسته جمعی برای شخصیت اسطوره ای اش هورا بکشند و سر و دست بشک فیلم گانگستر آمریکایینند و این محبوبیت را نیز به گونه ای هنرمندانه با عدم محبوبیت و یا من فیلم گانگستر آمریکاییف فیلم گانگستر آمریکاییور بودن ضد قهرمان ترکیب می کند که بیننده باز هم بدون حس کلیشه زدگی و یا تصنع در فیلم فیلم گانگستر آمریکاییبا این معنا همراه می شود. سکانسی که مردم در کلوزیوم گلادیاتور را تشویق می کنند به یاد بیاورید. فیلم گانگستر آمریکایی
خود من بیننده ی ایرانی احساساتی با سواد مناسب فیلم گانگستر آمریکاییسینمایی را فیلم گانگستر آمریک فیلم گانگستر آمریکایی اییدیدم که در این صحنه بغضش گرفته بود. چه رسد به بیننده ی عام که عاشق چنین بازی هایی است. اسکات با تمام این زیرکی ها شاید یکی از توانا ترین کارگردان هایی است که سنت قهرمان سازی و اسطوره پردازی را در سینما با وجود ذائقه های تلخ قرن بیست و یکمی هنوز هم زنده نگه داشته. فیلم گانگستر آمریکایی
اما فیلم جدید اسکات روایت دیگری دارد. در داستان خبری از قهرمان مهربان و فیلم گانگستر آمریکاییشجاع نیست که همه ب فیلم گانگستر آمریکاییرایش کف بزنند و هورا بکشند و شاید اگر سعی هم بکنی که فیلم را با سابقه ی ذهنی از ا فیلم گانگستر آمریکاییسکات و سبک قهرمان فیلم گانگستر آمریکایی سازی فیلم های قبلی اش ببینی نتوانی قهرمان یا اسطوره ای خمعادل آن چه قبل بوده بیابی و یا در ذهن خود بسازی. فیلم روایتی است به دور از اغراق حول یک شخصیت. فیلم گانگستر آمریکایی