رمان کنت مونت کریستو
رمان کنت مونت کریستو
رمان کنت مونت کریستو | معرفی و دانلود کتاب کنت مونت کریستو | الکساندر دوما | معرفی و دانلود خلاصه کتاب کنت مونت کریستو | الکساندر دوما | رمان کنت مونت کریستو
رمان کنت مونت کریستو
معرفی و دانلود کتاب کنت مونت کریستو | الکساندر دوما
گروه خدایی با همه صفات و خصایل پسندیده، گروه اهریمنی با ه رمان کنت مونت کریستومه رذالت ها و پستی ها و پلیدی ها. درگیرمان کنت مونت کریستوری این دو گروه باعث پدید آمدن ماجراهای قصه ها و رمانس ها می شد. از اواخر قرن هفده جهان بینی انسان، از جهان بینی قهرمان جدا شد. شناخت افراد از مسائل تغییر یافت و موضوع رم رمان کنت مونت کریستوان ها نیز از این دگرگونی های تازه فردی مایه گرفت. برای اولین بار خصوصیات عاطفی و درونی و تجزی رمان کنت مونت کریستوه و تحلیل روحی به ادبیات راه یافت و رمان به معنی واقعی و امروزی آن به وجود آمد. رمان کنت مونت کریستو
تاریخچه رمان
در اصل کلمه رمان، معرف زبان پیشین و عامیانه فرانسویان بود که در مقابل زبان ل رمان کنت مونت کریستواتین، زبان عالمانه و ادبی آن روزگار، قرار داشت. ضمنا به آثار ادبی منظوم از نوع داستانهای تخیلی و ساختگی که به زبان رومیایی (رمان) کتاب شده بود نیز اطلاق میشود. نظیر رمانهای ح رمان کنت مونت کریستواوی اوضاع و احوال شوالیهها و یا رمانهای سازگار و متناسب با نزاکت و تعلیم و تربیت. رمان در مورد همه آن چیزهایی گفته میشود که مربوط به تمدن، هنر و مخصوصا زبانهای آن رمان کنت مونت کریستو ردیف از کشورهایی است که از قرن پنجم تا قرن دوازدهم میلادی تحت سیطره مادی و معنوی رومیها بودند. رمان کنت مونت کریستو
از میان زبانهای رمان میتوان فرانسوی، ایتالیایی، اسپانیایی، رومانیایی و پرتغالی را نام رمان کنت مونت کریستو برد. در قرون وسطی رمان به زبان ادبی شمال فرانسه و از ۱۰۶۶ میلادی به زبان ادبی انگلستان نیز اطلاق میشدهاست. در نتیجه میتوان گفت که از قرن ۱۲ میلادی به بعد، فرانسه شم رمان کنت مونت کریستوالی و انگلستان زمینه مساعدی را برای رشد و انتشار فرهنگ و تمدن فراهم آورده بودند که بیان ادبی دست اول آن زبان رمان و به صورت داستانسرایی و قصهگویی منظوم بود. بدین ترتیب نوع ادبی داستانی از آنجا که به زبان رمان نوشته میشود، به رمان معروف شد. رمان چیست؟ رمان کنت مونت کریستو
در قرون وسطی داستان شهسوارانه مطلو رمان کنت مونت کریستوب شمرده میشد (از همان نوع داس رمان کنت مونت کریستوتانهای عیاری فارسی). در قرن شانزدهم رابله و سروانتس آنرا به معنای کمابیش امروزی به کار بردند که در قرن هفدهم جا افتاد. سرانجام در قرن نوزدهم، رمان چه از نظر شمار آثار و چه از لحاظ زبان و ساختار، به اوج شکوفایی رسید. از اینرو قرن نوزدهم را دوره خاصی در تاریخ داستاننویسی در اروپا و مبدا اشاعه آن در نقاط دیگر جهان میشناسند. رمان کنت مونت کریستو
علت پيدايش رمان چیست؟
رمان در قرن هفدهم پديد آمد.
گفته اند كه مجموعه اي ازدلايل اجتماعي ، فرهنگي و اقتصادي باعث به وجود آمدن اين شكل از داستان نويسي شد.
اين قرن مقارن با دوره روشن گري و نوزايي در اروپا بود. در دو رمان کنت مونت کریستوره انقلاب صنعتي كه در انگلستان آغاز شد و دامنه آن تمام اروپا را دربرگرفت طبقات اجتماعي متحول شدند. رمان کنت مونت کریستو
زمينداران اشراف به شهر آمدند و كارخانه دار شدند. كشاورزان بي زمين نيز تبديل به رمان کنت مونت کریستو كارگران كارخانه و صنعتگران و طبقات مياني دوره قبل نيز بدل به نوعي تكنوكرات و بوروكرات شدند. اين دگرديسي رمان کنت مونت کریستوطبقات ذائقه جديدي را به و جود آورد و ديگر طبقات متوسط و بورژواها داستان هاي رمانس را كه قالب بي رقيب دوره ي فئوداليسم بود نمي خواندند. رمان کنت مونت کریستو
تعریف رمان
ویلیام هزلیت متقد و مقاله نویس انگلیسی در قرن نوزده، رمان را چنین تعریف کرده است:
رمان، داستانی است که براساس تقلیدی نزدیک به واقعیت، از آدمی و عادات و حالات بشری نوشته شد
رمان از نگاه پژوهشگران
بسیاری از نویسندگان و پژوهشگران ادبی از دید خود تعریفی از ر رمان کنت مونت کریستومان ارائه د رمان کنت مونت کریستوادهاند، این تعاریف گرچه نقاط مشترکی دارد اما تفاوتهایی نیز در آنها دیده میشود. سیروس شمیسا در کتاب انواع ادبی خود داستان را اثر روایی منثرمان کنت مونت کریستوو ری میداند که بنایش بر جعل و خیال است، رمان کنت مونت کریستو داستانی که اگر بلند باشد رمان نام میگیرد و در غیر این صورت داستان کوتاه خوانده میشود، البته در این میانه انواع دیگری نیز جای میگیرد.
ناصر ایرانی نویسنده و پژوهشگر ادبی در کتاب هنر رمان خود، یک معنرمان کنت مونت کریستو رمان کنت مونت کریستوای خاص و یک معنای عام برای رمان برشمرده است. از نظر او رمان در معنای عامش ناظر به تمام شکلهای د رمان کنت مونت کریستواستان مرمان کنت مونت کریستونثور بلند برساختهی تخیل، با ساختاری زیباییشناختی است. کل نظا میافتهی منسجمی که اجزای آن با هم و با کل وابستگی متقابل دارند و هدفش بیشتر لذتبخشی است و گاه ی آموزش. او معنای خاص رمان را در شکلی از داستان منثور بلند میداند که از اوایل قرن هجدهم در اروپا پدید آمد و شخصیتها و روایتش گرچه مبتنی بر تخیل است، آنچنان واقرمان کنت مونت کریستوعنماس د یا ناولت» خوانده شده، اما حداکثری برای طول رمان در نظر گرفته نشده است. رمان کنت مونت کریستو
ریشهی رمان در غرب و روایت پیکارسک
معادل انگلیسی رمان، novel است که از واژ رمان کنت مونت کریستوهی ایتالیایی novella به معنی مطلب کوچک تازه ریشه گرفته است. در بسیاری از کشورهای اروپایی برای نامیدن این نوع از داستان واژهی رمان بهکار میرود و رواج این واژه در ایران نیز ب رمان کنت مونت کریستوه آشنایی اولیهی ادبای ایرانی با رمان ازرمان کنت مونت کریستو طریق آثار فرانسوی بازمیگردد. در فرهنگ آنگلوساکسون به غیر از کلمهی نوول که مرسوم است، شکلی از رمان که ا رمان کنت مونت کریستوتکای بیشتری به خیال و افسانه دارد و بهرهای کمتر از واقعنرمان کنت مونت کریستو مایی برده، رمانس خوانده میشود. یکی از اجداد رمانهای امروزی، روایات پیکارسک یا رندنامه استرمان کنت مونت کریستو که در قرن شانزدهم در اسپانیا رواج یافت. روایاتی که با زوال فئودالیسم و برآمدن طبقهی متوسط و بورژوا در آن ایام پدید آمد و به مسائل این طبقه نیز با لحنی هجوآمیز و طنز پرداخ ت. یکی از مهمترین نمونههای پیکارسک، دن کیشوت اثر سروانتس است رمان کنت مونت کریستوکه الگو و راهگشای قدرتمند خلق رمان در نسلها و قرنهای بعد شد. رابینسون کروزوئه اثر دانیل دفو را نیز یکی از نمونههای مهم پیکارسک خواندهاند. رمان کنت مونت کریستو
ارکان رمان رمان کنت مونت کریستو
زندهیاد ناصر ایرانی، برای رمان چهار رکن اصلی برشمرده است رمان کنت مونت کریستو. او رکن اول رمان را جهان میداند. جهانی که از دوران باستان تا قرن هجدهم معادل «طبیعت» در نظر گرفته میشد و یکی رمان کنت مونت کریستواز معانی مترمان کنت مونت کریستوعددی که طبیعت در دل خود داشت، «زندگی» بود. جهانی که برخی نیز آن را جامعه و واقعیت میدانند. ایرانی جهان را مادر رماننویس میداند که در شکلگیری سیمای انسانی ورمان کنت مونت کریستو شخصیت هنری او بسیار موثر است. رکن د رمان کنت مونت کریستووم رمان، رماننویس است. رماننویسی که در مقام یک هنرمند باید فرزند جهان، جامعه و زمانهی خود باشد. رکن سوم رمان، خود رمان دانسته شده است. رمان در دورههای تاریخی پیشین هنر نازلی برشمرده میشد به حدی که صاحبنظران از تحلیل و نقد آن نیز سر باز میزدند؛ اما عصر جدید زمینههای لازم را برای نوزاییاش به وجود آورد و این نوع از آفرینش ادبی را به جایگ رمان کنت مونت کریستواهی والا ر رمان کنت مونت کریستوساند. رکن چهارم رمان خواننده است. از نگاه ناصر ایرانی رماننویسی کاری اجتماعی است و رماننویس نمیتواند ه رمان کنت مونت کریستومچون زاهد عزلتگزیدهای در بیابان دورافتادهی خالی از مردم باشد. از این رهگذر اهمیت خواننده و پیوند نویسنده با مردم و مخاطبانش فهمیده میشود. رمان کنت مونت کریستو