نقد فیلم بیچارگان
نقد فیلم بیچارگان
نقد فیلم بیچارگان | نقد فیلم بیچارگان (Poor Things) | اصلاح تحمیلی | نقد فیلم «بیچارگان» یورگوس لانتیموس؛ زائر افسونشده | نقد و بررسی فیلم Poor Things | سفری ناقص، غیرانسانی
نقد فیلم بیچارگان
احتمالا هر سینما دوستی با فیلمساز یونانی هالیوود، یورگوس لانتیموس، آشنایی دارد. لانتیموس پس از ساخت چندین فیلم نه چندان موفق، با فیلم «دندان نیش» نام خودش را بر سر زبانها انداخت. پس از آن، در سال ۲۰۱۱ فیلم «آلپ» را ساخت و در سال ۲۰۱۵ با فیلم «خرچنگ» -با نقش آفرینی کالین فارل و ریچل واینقد فیلم بیچارگان نقد فیلم بیچارگانس- توانست جایزه هیئت داوران ج نقد فیلم بیچارگانشنواره کن را ببرد و نام خود را به عنوان فیلمسازی صاحب سبک و منحصر به فرد جا بیندازد. لانتیموس در سال ۲۰۱۷ فیلم «کشتن گوزن مقدس» را با نقش آفرینی کالین فارل و نیکول کیدمن ساخت. سپس در سال ۲۰۱۸ فیلم «سوگلی» را با انبوهی از ستارگان هالیوود، از جمله اما استون ساخت و توانست ۱۰ نامزدی در جایزه اسکار کسب کند و رکورددار اسکار ۲۰۱۹ هم نقد فیلم بیچارگان شد! (هر چند که تنها موفق به کسب یک جایزه شد!) حالا او پس از ۵ سال با همکاری مجدد با اما استون و تدارک یک تیم بازیگری قدرتمند با حضور مارک رافلو، ویلم دافو، سامی یوسف و مارگارت کوالی فیلم «بیچارگان» را ارائه کرده است. نقد فیلم بیچارگان
زن جوانی که توسط یک دانشمند غیرمتعارف به زندگی بازگردانده شده است، با ی نقد فیلم بیچارگانک وکیل در یک ماجراجویی نقد فیلم بیچارگان طوفانی در سراسر قارهها فرار میکند. او فارغ از تعصبات زمانه خود، در هدف خود برای دفاع از برابری و رهایی استوار میشود. نقد فیلم بیچارگان
«بیچارگان» با بودجهای ۳۵ میلیون دلاری ساخته شد اما تبلیغا نقد فیلم بیچارگانتش از راه دیگری بود. در سینمای امروز، نیازی نیست که شما حتما بودجه بالایی صرف کنید تا مردم را با تبلیغات به پای فیلم خودتان بکشانید. اکنون جوایز گوناگون و فستیوالهای مختلفی هستند که بزرگترین تبلیغ برای فیلمها محسوب میشوند! کاف نقد فیلم بیچارگانی است که فیلمساز صاحب سبکی مثل لانتیموس مضامین مورد علاقه این جشنوارهها و جوایز را در فیلم خود بیاورد؛ آن وقت است که تمام منتقدان فارغ از کیفیت، ایستاده برای فی نقد فیلم بیچارگانلمش دست خواهند زد! «بیچارگان» درگیر همین مرض سینمای کنونی جهان است. «بیچارگان» به جای ارائه یک داستان گیرا با طرز نگاه خاص لا نقد فیلم بیچارگاننتیموس تبدیل به یک فیلم سفارشی شده است که از جوایز مشهور جهاننقد فیلم بیچارگان ی گدایی میکند و میخواهد از طریق شعارهایش به موفقیت برسد نه از طریق سینمایش!
بنابراین فیلم «بیچارگان» برخلاف شنیدهها و تبلیغاتش، ف نقد فیلم بیچارگانیلم کاملا مختص به یورگوس لانتیموس نقد فیلم بیچارگاننیست و این موضوع خصوصا در پایان بندی اثر کاملا آشکار میگردد! مضامین فیلم سفارشی هستند و حتی هیچ یک از آنها در طول فیلم پرداخت درست و حسابی ندارند نقد فیلم بیچارگانو به ثمر نمینشینند. لانتیموسی که همواره به موضوعات خاص و جالبی میپرداخته که در سینما کمتر کسی راجع به آنها حرف میزند حالا فیلمی درباره فمینیسم افراطی و گرایش جنسی متفاوت ساخته است! اگر این گدایی از جوایز نیست پس چیست؟! در ادامه توضیح خواهم داد که چرا با فیلمی شعارزده طرف هستیم! نقد فیلم بیچارگان
نقد فیلم بیچارگان (Poor Things)
بگذارید از ابتدا فیلم را مرور کنیم. «بیچارگان» خوب شروع میشود. ه نقد فیلم بیچارگانمان ابتدا یک صحنهنقد فیلم بیچارگان از خودکشی یک زن (نقش آفرینی اما استون) میبینیم و سوالاتی ذهنمان را درگیر میکند. سپس وارد یک خانه عجیب و غریب میشویم که یک زن ظاهرا بالغ (به نام بِلا) رفتارهای بسنقد فیلم بیچارگانیار عجیب و غریبی نقد فیلم بیچارگان را از خود بروز میدهد. با پا پیانو میزند، عجیب راه میرود، نمیتواند درست حرف بزند و سوالات خیلی بچگانه میپرسد. همزمان با مرد سالخوردهای به نام گادوین (با نقش آفرینی ویلم دفو) روبهرو میشویم که در همان نماهای ابتدایی و با گریم عجیب و غریبش، فضا را تعجب برانگیزتر میکند. حتی گادوین سر سفره اسید معدهاش را به صورت یک بادکنک از دهان خود خارج میکند! از طرفی دوربین با Zoom-In و Z نقد فیلم بیچارگانoom-Out های متعددش و همچنین نماهای Eye-Fish و Ultra Wide خودش بیننده را حسابی گیج میکند. به این موارد، طراحی صحنه و طراحی لباس خاص را هم اضافه ک نقد فیلم بیچارگاننید. حتی موسیقی متن هم عادی نیست و جوری به نظر میرسد که گویا اصلا درست با فضای فیلم تنظیم نشده است و به نوعی ساز خودش را میزند. همه این موارد یک شروع عالی را برای رویارویی با یک اثر لانتیموسی پایه ریزی میکنند. اثری که فرم و محتوایش در ابتدا کاملا با یکدیگر منطبق هستند و حسّ تعجب و کنجکاوی را در مخاطب برمیانگیزند نقد فیلم بیچارگان.
صراحت، یکی از آشکارترین ویژگیهای هفتمین فیلم بلند یورگوس لانتیموس است که مستقیما از منبع اقتباس آن آمده. بیشتر حجم این نوشته، به توضیح و مقایسهی ایدههای تماتیک و روایی این دو متن خواهد گذشت؛ اما ابتدا، لازم است دربارهی اجرای فیلم صحبت کنم. هیچ فیلمساز دیگری قادر نبود بیچ نقد فیلم بیچارگانارگان را به نقد فیلم بیچارگانشکل امروزش بسازد! این فیلمی است که تمام کلیات و جزئیات سر و شکلاش، نام سازندهاش را فریاد میزنند. عناصر زیادی از سبک بصری بی نقد فیلم بیچارگانچارگان را در ساختههای پیشین لانتیموس هم دیدهایم. مثل استفادهی مکرر از لنزهای واید و فیشآی (Fisheye) -که اینجا تداعیگر نگاه کردن به داخل یک شهر فرنگ هستند-، زومها و دورنماییهای پرتعداد، یا زوایای تند دوربین برای نمایش شخصیتها. نقد فیلم بیچارگان
این تمهیدات، در زیباییشناسی فیلم، کارکرد هدفمندی نقد فیلم بیچارگان دارند. برای مثال، زوم نقد فیلم بیچارگان به داخل (Zoom in)، جز یک نمونه (صحنهی جراحی روی آلفی؛ نزدیک به پایان فیلم)، معمولا کارکرد دراماتیک دارد (نشان دادن مسئلهی مهم، یا شخصیت صاحب قدرت در صحنه) و دورنمایی (Z نقد فیلم بیچارگانoom out)، تقریبا همیشه کارکردی کمیک (افشای ماهیت ابسورد یک واقعه با فاصله گرفتن از آن). نقد فیلم بیچارگان
اما فیلمساز خلاق یونانی، برای روایت داستان جنونآمیز بِلا بکستر (با یک نقد فیلم بیچارگان پرفورمنس فیزیکی و تکنیک نقد فیلم بیچارگانالِ نقد فیلم بیچارگان جسورانه، برونگرایانه، انرژیک و خیرهکننده از اما استون)، تغییراتی را هم در زبان بصریِ آشنای خود اعمال کرده است. برای مثال، حرکات رهاتر دوربین -در ادامهی نقد فیلم بیچارگان مسیری که با نخستین همکاری لانتیموس و رابی رایانِ فیلمبردار در «سوگولی» آغاز شده بود- با زومهای پرتعداد ترکیب میشوند و در کنار منطق دکوپاژ نسبتا ماکسیمالیستی، رویکرد بصری پویاتری را برای فیلم می نقد فیلم بیچارگانسازند. دینامیسمِ حاصل، بیچارگان را از سازههای بصریِ خشک، مینیمال و خفقانآورِ آثار تکاندهندهای مثل دندان نیش (Dogtooth) و کشتن گو نقد فیلم بیچارگانزن مقدس (The Killing of a Sacred Deer)، دور میکند. تصمیمی که با لحن سَبُکتر فیلم، فراز و فرودهای سرگرمکنندهی ماجراجوییهای بِلا و شوخطبعیِ سرراست جهان داستانی اثر، متناسب است. نقد فیلم بیچارگان
نقد فیلم «بیچارگان» یورگوس لانتیموس
نکتهای که دستاوردهای بصر نقد فیلم بیچارگان ی یورگوس لانتیموس، فیلمبردارش رابی رایان و طراحان صحنهاش نقد فیلم بیچارگان شونا هیث و جیمز پرایس را ارزشمندتر میکند، خلاقیتی است که آنها در مسیر ارتقای ایدههای منبع اقتباس و ترجمهی آنها به معادلهای بصریِ نقد فیلم بیچارگان چشمگیر انجام دادهاند. بر خلاف وضعیت آشنای اقتباسهای سینمایی نقد فیلم بیچارگان از رمانهای سورئال، فانت نقد فیلم بیچارگانزی یا علمی-تخیلی، انتزاع خالص نویسندهی رمان، با گذر از بینش محدود سازندگان نسخهی سینمایی، در نمونههای تصویری/فیزیکیِ حاصل، کمجان یا تضعیف نشده است. بلکه تخیلات آلاسدایر گری در کتاب بیچارگان، به ک نقد فیلم بیچارگانمک رویکرد باهویت و اصیل لانتیموس و همکاراناش، پربارتر شدهاند. نقد فیلم بیچارگان
رمان بیچارگان، جز در ایدههای اولیهاش مثل پیوند دادن مغز نوزاد به زن بالغ و تولد بلا بکستر، یا آزمایشات جراح هیولاصفت روی حیوانات، عنصر فراواقعیِ دیگری ندارد. وقایعِ داستان، در قرنِ نوزدهمِ همین جهانی رخ میدهند که ما در آن زندگی میکنیم (صرفا شخصیتهای اصلی، به جای نقد فیلم بیچارگانلندنِ انگلستا نقد فیلم بیچارگانن، اهل گلاسک نقد فیلم بیچارگانوی اسکاتلند هستند). پس وقتی در اقتباس لانتیموس، با معماریِ هم ویکتوریایی و هم آیندهنگرانهی خانهی بکستر، خطوط هوایی لیسبون پرتغال، کالسکهی غریب استیمپانکیِ گادوین یا پالت رنگیِ فانتزیِ فیلم مواجه میشویم، انتخابهای خلاقانهی فیلمساز را شاهدیم و نه ترجمهی عینی ایدههای داستانی رمان را. تماشای جلوههای خیرهکنندهی این خلاق نقد فیلم بیچارگانیت، هر سینمادوستی را نقد فیلم بیچارگان به وجد میآورد. نقد فیلم بیچارگان
نظرات