فیلم مغزهای کوچک زنگ زده نقد
فیلم مغزهای کوچک زنگ زده نقد
فیلم مغزهای کوچک زنگ زده نقد | نقد و بررسی فیلم مغزهای کوچک زنگ زده ساخته هومن سیدی | نقد فیلم مغزهای کوچک زنگ زده – چوپان خوب مرده است | فیلم مغزهای کوچک زنگ زده نقد
فیلم مغزهای کوچک زنگ زده نقد
فیلم جدید هومن سیدی بهترین اثری است که در حال حاضر در سینماها اکران شده فیلم مغزهای کوچک زنگ زده نقدو دیدنش را میشود توصیه کرد. «مغزهای کوچک زنگ زده» نمونه خوب تقلید از فیلمهای روز جهان است. فیلم مغزهای کوچک زنگ زده نقد
فیلم بعدی سیدی میتواند بالاخره کاملترین اثرش باشد؛ در ت عادل میان بازیگوشیهای بصری، روایت و شخصیتپردازی خوب.
این که سیدی دقیقا از فیلمی الهام گرفته یا نه را نمیدانم، اما ب فیلم مغزهای کوچک زنگ زده نقد وضوح فیلمش رگههایی از شیوه دیالوگگویی تارانتینویی و خشونت اکشنهای خوب سالهای اخی فیلم مغزهای کوچک زنگ زده نقدر مثل «سیکاریو» را در خ فیلم مغزهای کوچک زنگ زده نقدودش دارد. اما علاوه بر اینها فیلمی درباره بخشی از آدمهایی است که کمتر روی پرده سینما به تصویر کشیده ش دهاند. فیلم مغزهای کوچک زنگ زده نقد
البته فیلمهای قبلی هومن سیدی ذهنیتی برایتان ایجاد میکند که ممکن است با چه اثری رو فیلم مغزهای کوچک زنگ زده نقدبهرو باشید؛ منتها این یکی از همه فیلمهای قبلیاش کاملتر و درستتر است.
سیدی از همان اولین فیلم ویدیوییاش، «آفریقا»، نشان داد که فیلم مغزهای کوچک زنگ زده نقد علاقمند به تصویر کشیدن خرده خلافکارها و خشونتشان است. در «سیزده» آن خشونت را به سمت بزهکاری نوجوانانه فیلم مغزهای کوچک زنگ زده نقد برد. در «اعترافات ذهن خطرناک من» فضایش را انتزاعیتر کرد. در «خشم و هیاهو» به یکی از مهمترین پروندههای جنایی تاریخ ایران یعنی ماجرای شهلا جاهد رجوع کرد. حالا در «مغزهای کفیلم مغزهای کوچک زنگ زده نقدوچک زنگ زده» از آدمهایی حرف میزند که در آشپزخانههای مواد مخدر کار میکنند، اسلحه در خانهشان دارند، و به راحتی آب خوردن میتوانند جنازهای را در حیاط خانهشان دفن کنند. آدمهایی که با صدای اگزوز موتورشان عملا فیلم مغزهای کوچک زنگ زده نقد پلیس را هم تهدید میکنند. چیزی که باعث شده «مغزهای کوچک زنگ زده» به نسبت فیلمهای قبل ی سیدی کار بالغانهتری باشد اینبار فیلمنامه به دقت نوشته شده و شخصیتپردازی خوبش است. سیدی جلوی اشتیاق خودش را برای کارگردانی آنارشیستی گرفته و چیزی را به تصویر کشیده که فیلمنامه از او طلب میکرده است. نتیجهاش عصیانگرترین فیلم او شده. فیلم مغزهای کوچک زنگ زده نقد
مهمترین نکته فیلم سیدی فضاسازی خوب آن است. آن حلبیآباد حاشیه شهر ملموس و باورپذیر از کار درآمده است. از طرف دیگر به همان اندازه هم هالیوودی و خشن است. بدون این که روی کثیفیهای آن اغراق شود. این فیلم مغزهای کوچک زنگ زده نقد نکته مثبتی است که در یک سری فیلم مغزهای کوچک زنگ زده نقداز فیلمهای اجتماعی خوب این سالها میشود پیدایش کرد. مثلا «ابد و یک روز» سعید روستایی به غایت فیلم تلخی است درباره طبقهای فقیر از اجتماع. با جزییات کامل هم به تصویر کشیده شده اما همه چیز خیلی عادی تصویر میشود. بدون مثلا کلوزآپ روی خرابیهای خانه یا زشتیه فیلم مغزهای کوچک زنگ زده نقدا برای پررنگ کردن فقر. در این خانهها هم زندگی در جریان است. اتفاقی که در «مغزهای کوچک زنگ زده» دراماتیکتر هم شده است. چون اینجا فقر، بزه و اعتیاد به شکل اغراق شدهتری در زندگی آدمها جاری است. این فضاسازی خوب در ف فیلم مغزهای کوچک زنگ زده نقدیلمهای قبلی سیدی هم وجود داشت. چیزی که باعث شده اینجا کاملتر شود شخفیلم مغزهای کوچک زنگ زده نقدصیتپردازی بسیار خوب فیلم است. راوی شاهین است. یکی از به قول خودش گوسفندان گلهای که برای بقا به چوپان نیاز دارند. شکور برادر بزرگتر و صاحب آشپزخانه را در سطح میبینیم. این که میگویم در س فیلم مغزهای کوچک زنگ زده نقدطح به معنای سطحی بودن شخصیتپردازیاش نیست. شکور یکی از آن کاراکترهای فرعی فیلم است که در حد لازم به او پرداخته میشود. منظور ا ا هیچ چیزی شبیه درامهای اجتماعی معمول سینمای ایران نیست. «مغزهای کوچک زنگ زده» به خصوص در نیمه اولش بیشتر شبیه یک فیلم گنگستری است که در هارلم ساخته شده باشد. فیلم مغزهای کوچک زنگ زده نقد
نقد فیلم مغزهای کوچک زنگ زده
«مغزهای کوچک زنگ زده» فیلمی است که موقعیتهای جدی و خشن را با فیلم مغزهای کوچک زنگ زده نقد موقعیتهای پر سر و صدا و بامزه درآمیخته است و به همین سبب نمیتوان تصمیم گرفت که لحن فیلم به کدام یک پهلو میزند. با نقد فیلم همراه با زومجی باشید. فیلم مغزهای کوچک زنگ زده نقد
«خشونت» از آن دسته موضوعاتی است که در کمتر فیلم ایرانی شاهد آن بودهایم و «مغزهای کوچک زنگ زده» شاید یکی از اولین مهمترین فیلمهای سینمای ایران باشد که با محوریت خشونت پیش میرود. در این فیلم شاهد روایت خانوادهای هستیم که در سادهترین لحظات زندگیشان به نوعی خشونت دچار هستند و بدترین ناسزاها و بد و بیراهها را نثار هم میکنند اما خشونت مورد ادعای فیلم تا چه اندازه از پرداخت درستی برخوردار است و آیا میتوان آن را جدی گرفت یا نسبتی انسانی با آن برقرار کرد؟
ادامه این متن بخشهایی از داستان فیلم را فاش میکند
فیلم با مونولوگی از زبان شاهین (نوید محمدزاده) آغاز میشود و با توجه حض فیلم مغزهای کوچک زنگ زده نقدور پر رنگ او در اغلب پلاتهای قصه میتوان این انتظار را داشت که او سوژه اصلی قصه است و ما نیز قصه را از دیدگاه او دنبال میکنیم. متاسفانه نقطه دیدی که منجر به سمپاتی ما با او شود، ن فیلم مغزهای کوچک زنگ زده نقده در کارگردانی دیده میشود و نه در شخصیت پردازی. آنچه که از شاهین میبینیم در بهترین حالت یک آدم پرگو و گاها بامزه است که این صفات شاید باعث شود تا او را صرفا یک تیپ «باحال» بدانیم اما غیر از این هیچ چیز دیگری از او دستگیرمان نمیشود. مثلا زمانی که میخواهد گوش پسربچهای را ببرد، تردید دارد و نهایتا این کار را نمیکند و ما متوجه میشویم که خشونت عملا در ذات او نیست ولی این فیلم مغزهای کوچک زنگ زده نقدویژگی در کارگردانی دیده نمیشود. به بیانی دقیقتر، نقطه دید او به تصویر راه نیافته است. تنها میدانیم که روحیات درونی شاهین با خشونتی که در کلام بروز میدهد کاملا در تضفیلم مغزهای کوچک زنگ زده نقد اد است اما این تضاد شخصیتی در نقطه دید و در تصویر دیده نمیشود. در آن سکانس بیش از شاهین، دوربین روی اطرافیانش مکث میکند و این یعنی در رساندن تضاد و کشمش رونی او ناتوان عمل میکند. عدم تبدیل نقطه دید و روحیات درونی شاهین به تصویر باعث شده است تا بسیاری از کارهایش غیرقابل باور شود. فیلم مغزهای کوچک زنگ زده نقد
فیلم مغزهای کوچک زنگ زده نقد
بدتر از آن، هیچکدام از این رفتارهای جدی، منشائی در شخصیتپردازی شاهیفیلم مغزهای کوچک زنگ زده نقد فیلم مغزهای کوچک زنگ زده نقدن ندارند؛ برعکس آنچه که جای شخصیتپردازی را گرفته، پرگویی و خشونت کلامی با لحنی بامزه است. در اغلب لحظات فیلم شخصیتها مدام ناسزا و متلک نثار هم میکنند و لحن و ریتم بسیار تند فیلم، باعث میشود تا این به اصطلاح خشونتهای کلفیلم مغزهای کوچک زنگ زده نقد فیلم مغزهای کوچک زنگ زده نقدامی گاها رنگ کمدی به خود بگیرند ولی زمانی که وارد وضعیتهای جدیِ فیلم میشویم، لحن فیلم بی هیچ تمهیدی از شوخی به جدی تغییر میکند. مثلا زمانی که شاهین در وان کثیفی مشغول آفتاب گرفتن است یا سکانسی که پس از داد و بیدادهای بیدلیل دوستش را در قهوه خانهای بغل میکند، کاملا کمدی جلوه میکنند. حال در موقعیتی جدی، وقت ی که قتل خواهر در حال رخ دادن است، زیر پتو قایم شدن و انفعال شاهین بیشتر کمدی – آن هم از نوع احمقانهاش – است. اگر جدی است، خواستگاهاش کجا است؟ تا پیش از آن او تنها در ماشین میرقصید یا در وان کثیفش آفتاب میگرفت که مخاطب را میخنداند. پس از واقع فیلم مغزهای کوچک زنگ زده نقده قتل نیز، جلوی دوستش در قهوهخانه دیوانهبازیفیلم مغزهای کوچک زنگ زده نقد در میآورد و باز هم موجب خنده ما میشود. خب، اینها برای چه هستند؟ آیا ویژگی غیر از «باحال بودن» و «دیوانهبازی» از شاهین به ما داده میشود؟ پس انفعال او در زمان قتل نه تنها نقطه دیدی به ما نمیدهد بلکه علتی هم در کار نیست. فیلم مغزهای کوچک زنگ زده نقد
نظرات