فیلم ملک سلیمان
فیلم ملک سلیمان
فیلم ملک سلیمان | فیلم ملک سلیمان نبی | دانلود و تماشای آنلاین با بالاترین | فیلم سینمایی ملک سلیمان نبی کامل فارسی فیلم پیامبران the | نقد عجیب و قابل توجه به فیلم سینمایی”ملک سلیمان”
.
این تفکر در عرصه سیاسی هم حضور دارد و ماشین دولت را بهصورت ملکی، فرقهای و ماورایی (از جنس موجودات مشاهدهنشدنی) میبیند. از همینجاست که نقطه عزیمت ادعاهای واهی در همه حوزههای سیاسی و سیاستگذاری شکل میگیرد و از سیاست خارجی تا محیط زیست، فرهنگ، رسانه، علوم پزشکی و علوم اجتماعی را در بر میگیرد و کشور و نظام را به ناکجاآباد میبرد.
این فیلم زبان حال تفکری سیاسی در ایران است که اگر نگوییم حاکم، همچنان زنده و تأثیرگذار است. این فیلم برای تحلیل خرافات سیاسی در ایران ارزش نمادین دارد؛ بهویژه از آنرو که بعضا طراحان و ایدئولوگهای آن همچنان تأثیرگذار صحنه سیاست و سیاستگذاری در ایران هستند.
صحنه ابتدایی این فیلم جادوگری را نمایشش میدهد که در پی ارتباط با عالم دیگر است و نیروهایی اهریمنی را اینگونه به جهان فرامیخواند: «آن که سجده نکرده و نمیکند، خدمتگزارانش را فرامیخوانم» و در ادامه پیروان حضرت سلیمان میگویند: «تاکنون وسوسه میکردند، اما اکنون مستقیما بر ما اثر میگذارند. اجنه و شیاطین که در دنیای خود به سر میبرند، بهزودی خشن و غلیظ شده و به ما نزدیک و نزدیکتر میشوند و وارد دنیای ما خواهند شد». سراسر فیلم برداشتی غیرمستند و خرافاتی از آیه 30 سوره مبارکه انبیا است: «أوَ لَمْ یَرَ الَّذینَ کَفَروا أنَّ السَّماواتِ و الأرضَ کانَتا رَتْقاً فَفَتَقْناهُما و جَعَلْنا مِنَ الْماءِ کُلَّ شَیْءٍ حَیٍّ أ فَلا یُؤْمِنُونَ؛ آیا کافران نمیدانند که آسمانها و زمین بسته بودند، ما آنها را گشودیم و هر چیز زندهای را از آب پدید آوردیم؟ چرا ایمان نمیآورند؟». تفسیر علامه طباطبایی و البته دیگر مفسران از این آیه ناظر بر این است که آسمان زمانی بسته بود و نمیبارید و زمین چیزی نمیرویانید و با فتق و گشودهشدن آن دو، باران بارید و زمین رویانید و خداوند همه چیز را از آب زنده کرد. اما برداشت فیلم از این آیه چیز دیگری است که تحت عنوان «مبحث عوالم» ارائه میشود (اجنه و شیاطین وارد دنیای ما خواهند شد). تفسیری که حتی موجب نقد یکی از وعاظ جریان اصولگرا نیز شده است. این برداشت و البته نکات دیگری که در فیلم هست و مجال بررسی همه آن نیست، تأثیری اساسی بر درک سیاسی برخی افراد در درون حاکمیت داشته است. نتایج این درک سیاسی به این قرار است:
– نگاه به دولت و حکومت، نگاه مُلک و مالکیت است. خود را با حضرت سلیمان و اصحاب ایشان یکی میانگاریم. نگاه مالک و مملوکی به حکمرانی، بنیان اندیشه سیاسی ما را شکل میدهد.
– مخالفت با ما ناشی از این است که موجوداتی به هیبت ابرهای تیره از عوالم دیگر جدا شدهاند و به درون شما رسوخ کردهاند و شما را تحت تأثیر قرار دادهاند. مخالفت با ما نه از روی فکر و اندیشه، بلکه نتیجه حلول مستقیم شیاطین در مخالفان است.
– فیلم نشان میدهد علمای یهود و مخالفان حضرت سلیمان اعتراض میکنند که مشکل آن حضرت ناکارآمدی است و اگر از ما در اداره امور کشور کمک میگرفتید، به چنین وضعی گرفتار نمیشدید. پس مخالفان ما هم به این دلیل با ما مخالف هستند که آنان را در اداره کشور سهیم نکردهایم.
– علمای یهود میگویند «حکومتداری تجربه میخواهد، تجربه!» به همینسان مخالفان دولت ما هم به سیاق مخالفان حضرت سلیمان به ما میگویند تجربه حکومت ندارید.
اینها و بسیاری دیگر از چنین مواردی، روح فیلم را تشکیل میدهد و برای امروز ما خرافات و جعلیاتی را مبنای مناسبات سیاسی، اقتصادی و بینالمللی قرار میدهد. این جعلیات همچون پردهای آهنین، باورمندان به خرافات را از واقعیات دور میکند تا جایی که روابط بینالملل را به چنین سطحی برسانید که «مرگ پادشاه عربستان از نشانههای نزدیکی ظهور است؛ حکومت شیطان تصمیم گرفته است خودش جریان سفیانی را راه بیندازد؛ حکم دولتی خود را از امام زمان(ع) میگیریم؛ سیاستها و طرح و آییننامههای ما طرح امام زمان(عج) است؛ اخبار غیبی فلان مرتاض تحقق پیدا میکند؛ صهیونیستها در پی شناسایی و ترور امام زمان هستند و…». اشتباه نگیرید! اینها فقط محدود به مسئولان بعضا سادهدل دولتهای نهم و دهم نیست؛ شهر آلودهتر از اینهاست، این هم نمونه جدیدتر: «قواعد در عرصه سیاست، اقتصاد و… قواعد معرفتی است که از سوی خدا مشخص شده است. با این قواعد بهراحتی میتوان پیشبینی کرد که چه میشود». با برداشتی ناصواب از فلسفه تاریخ، بهکلی از تجربه عینی میگسلیم و مثلا در مذاکرات بینالمللی به کلیگوییهایی در باب فلسفه تاریخ بسنده میکنیم تا از محتوای مذاکره و شبکه تحریم بانکی که روزبهروز تنگتر میشود، غفلت کنیم. البته این متضمن این معنا نیز هست که این ماییم که مجری دقیق این قواعد هستیم.
جنیان ملک سلیمان قرآنی بودند یا هالیوودی؟!
سینما زبان معنوی نیست، اما به راحتی می توان در قالب یک گفتگو، حرکت مناسب و… با استفاده از همین امکانات عادی تدوین و جلوه های ویژه، البته با پشتیبانی فیلم نامه قوی شخصیتی مقتدر و توانمند و معصوم را در ذهن مخاطب جلوه داد.
ملک سلیمان از جمله فیلم های سینمایی است که نگاه به آیات قرآن کریم در ارتباط با زندگی حضرت سلیمان نبی علیه السلام و مقایسه آن با آنچه در فیلم ملک سلیمان به تصویر کشیده شده است برخی حقایق را روشن تر می کند.
مشخصات فیلم
نویسنده و کارگردان: شهریار بحرانی، بازیگران: امین زندگانی، محمود پاک نیت، الهام حمیدی، مهدی فقیه، حسین محجوب. موسیقی: چان کونگ وینگ. فیلم برداری: حمید خضوعی ابیانه. تدوین: محمدرضا معینی. بودجه: 5 میلیارد و صد میلیون تومان. فروش: ۳ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان، سال اکران 1389.
محتوای فیلم: خداوند به وسیله نشانه هایی به سلیمان نشان می دهد که باید از شرایط سختی برای رسیدن به یک جامعه آرمانی عبور کند. اما سلیمان برای بدست آوردن چنین حکومتی باید جهان اجنه و شیاطین را تحت سلطه خود در آورد. در این بین فتنه هایی در سه شهر اورشلیم، اریحا و زبولون به نمایش در می آید.
بودجه:
بودجه این فیلم از طریق مجلس تصویب شد. مبلغ ۴ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان هزینه ای بود که مجلس تصویب کرد و بخشی از بودجه فیلم را نیز سازمان اوقاف و امور خیریه تقبل کرد. از این مقدار ۵۰ میلیون تومان برای تهیه صدای دالبی، ۷۵ میلیون تومان برای ساخت موسیقی و ۳۰۰ میلیون تومان برای ساخت جلوه های بصری فیلم هزینه شده است که از این مبلغ ۱۴۸ میلیون تومان را «لئولو» طراح جلوه های ویژه که یک هنرمند خارجی است؛ دریافت کرده است و ۱۴۷ میلیون را گروه ۳۰ نفره ایرانی دریافت کرده اند.